Skip to content
Audax_web_slider-1920x480px-210417-END-1
Audax_web_slider-1920x480px-210417-END-1
Audax_web_slider-1920x480px-210417-END-1
Audax_web_slider-1920x480px-210417-END-1
Audax_web_slider-1920x480px-210417-END-1
Audax_web_slider-1920x480px-210417-END-1
Audax_web_slider-1920x480px-210417-END-1
Audax_web_slider-1920x480px-210417-END-3
Audax_web_slider-1920x480px-szeleromu-210616
previous arrow
next arrow
homeicon Blog Hol szökik el az energia az irodákból?

Hol szökik el az energia az irodákból?

Nincs az a cég, ahol ne lehetne egy kis odafigyeléssel spórolni az energián. Minden praktikus javaslat előtt egy alapszabály: mérjünk és számoljunk! Ha tudjuk, hogy hol, mire mennyi energia és pénz megy el, akkor könnyebben megtalálhatjuk a jó megoldásokat.

Ami a legegyszerűbb

A cégek, az irodák életében általában vannak holtidők. Ha éjszaka, a hétvégén vagy ünnepnapokon senki sincs bent, tudatosítsuk mindenkiben, hogy a lámpákat le kell kapcsolni! Érdemes a számítógépeket, a nyomtatókat és a fénymásolókat is kikapcsolni.

Tudatosítsuk a kollégák körében, hogy nem kell mindent kinyomtatni, nem kell mindent lemásolni – éljenek a digitális technológiák! És persze már a beszerzésnél hasznos arra figyelni, hogy energiatakarékos berendezéseket vásároljunk. Egy drágább, energiatakarékos készülék ára magasabb energiaárak mellett már rövidebb élettartam alatt is megtérül az alacsonyabb üzemeltetési költségek révén.

Vonjunk be másokat!

Az irodák életében a konkrét megtakarítás ezerféle lehet. Növelheti az elkötelezettséget és segítheti a jó ötletek felszínre bukkanását, ha megversenyeztetjük a kollégákat.

  • Jutalmazzuk a jó energiahatékonysági javaslatokat!
  • Hozzunk létre célzott teamet különböző területek bevonásával!
  • Dicsérjük meg nyilvánosan azt, aki valami jó ötlettel állt elő!

Olykor kérdés lehet, hogy a régi, elavult eszközt mikor érdemes lecserélni. A nagy asztali számítógépek eleve nem praktikusak, és többet is fogyasztanak, mint a flexibilisebb kisgépek. De minden más irodai eszköznél fellelhető ilyen generációváltás (az LCD képernyők például energiatakarékossági szempontból is sokkal jobbak, mint a korábbi katódsugárcsöves monitorok, a LED kijelzők pedig mindkettőnél kedvezőbbek).

Az észszerű megtakarítások természetesen üdvözlendők, de eshetünk túlzásba kicsinyességgel – például a mobilok töltési tilalma ilyen –, vagy azzal is, ha a munkavállalóink egészségére ártalmas lehet az új körülmény, mert például hidegben kell egész nap dolgozniuk.

Komfort vagy spórolás?

Minden takarékosság addig könnyű, amíg semmit nem kell feladni érte. Értelmes ötlet lehet a kevesebb fény, de ha van a csapatban rosszabbul látó munkatárs, akkor neki nem feltétlenül opció az ilyen spórolás.

Ugyanakkor sokszor tényleg csak egy kis figyelem kell. Ha körbe megy egy levél arról, hogy mindenki állítson be automatikus kikapcsolásokat a nem használt gépekre, akkor azt nehezebb nem meglépni.

Nem a legkellemesebb, ha a mosdóban hadonászni kell, mert egy percen belül lekapcsol a világítás, de az időzítők, a mozgásérzékelők és a fényszintérzékelők abban biztosan tudnak segíteni, hogy egy nem használt irodaterületen ne fogyjon az energia teljesen feleslegesen.

Egy szinttel feljebb

Ezek mind fontosak, de vannak a lámpáknál és a monitoroknál nagyobb tételek is, elsősorban a fűtés és a légkondi. Nem is hinnénk talán, de még bőven a komfortzónán belül is nagyon sok az optimalizációs lehetőség.

Ha hétvége van, akkor nemcsak a lámpákat, de a fűtést is le lehet kapcsolni. Ha állandóan szellőztetni kell, mert olyan meleg van, akkor legyen valaki, aki jelzi az értelmetlen pazarlást!

Nyáron pedig ugyanez megtehető a légkondival is. Egy-két fokkal legyünk hajlandóak igazodni a külső környezethez! Nem biztos, hogy mindig 22 foknak kell lennie az irodában. Ha télen 20 fok van, nyáron pedig 24 fok, meglepően sok energia takarítható meg, és még bőven benne maradtunk az elviselhető zónában.

Javaslatok haladóknak

Mindig segít a kifűtött alapterület optimalizációja, illetve a munkavállalók összehangolása. Ha hozzászokunk, hogy az irodában van három értekezletes, azaz bejárós nap és két olyan, amikor általános home office-t ír elő a cégvezetés, azzal több energia spórolható meg, mint ha mindenki maga választja meg, hogy melyik két nap marad otthon.

De érdemes az ünnepnapok, hosszú hétvégék körüli időszakot is egységesíteni, akár olykor kötelezően kiadni.

  • Biztos, hogy már a klasszikus fűtési szezon előtt és utána is teljes gőzzel kell fűteni, nem lehet alkalmazkodni a kisebb kilengésekhez?
  • Nem érdemes az irodában is hőszigetelni, nyílászárót cserélni?
  • Nem lehetne valamilyen programozható fűtést kiépíteni, hogy ne 12 fokba érkezzenek meg hétfő reggel a kollégák, és vasárnap az üres irodában se menjen a fűtés 24 fokon?

Ötlet tényleg sokféle lehet, de a megvalósítás akkor lehet igazán sikeres, ha az energia megtakarítása a vállalati kultúra részévé válik.