Hosszabb távon vélhetően nem kérdőjelezhető meg, hogy a közlekedésben trend marad a fosszilis üzemanyagok leváltása például az elektromos hajtásra. Ám az odavezető út néha rögös, mert lokális szabályozások, geopolitikai játszmák, változó költségviszonyok vagy akár a propaganda is lassíthatja. Olykor a támogatók, olykor az ellendrukkerek hangja hallatszik jobban, de az elektrifikációnak nincs vége.
A zöld átállás nagy célját alighanem a legtöbb európai ember megérti és elfogadja. A szennyezés csökkentésében segít, ha a közlekedés egyre tisztább lesz, vagyis a legkülönfélébb járművek – de első körben talán a magántulajdonú és a céges flottákba vásárolt személyautók és kishaszonjárművek – minél kevesebb károsanyagot bocsátanak ki. Azonban itt már olyan kérdések merülhetnek fel, hogy
- melyik az olcsóbb,
- mennyire egyszerű az autók használata,
- a cégnek hogyan könnyebb elszámolni az autóhasználat során felmerülő költségeket?
Megtört a lendület
Az elmúlt években egy ideig azt lehetett tapasztalni, hogy a vállalatok egymás után jelentették be, hogy a flottájukat milyen metódus mentén zöldítik, hogyan cserélnek járműveket, vagy mi az új autókra vonatkozó policy. Ugyanakkor amolyan új trendként arról is lehetett olvasni, hogy vannak, akiknek nem váltak be a számításai, mert az autógyárak által megadott egyes paraméterek (hatótávolság) nem teljesülnek. Csalódást kelthetett az is, ha egy szabály, például a parkolási lehetőségek változtak, vagy a flotta mindennapi üzemeltetésében fennakadásokat okozott például a töltési lehetőségek szűk kínálata.
Még a múlt is bizonytalan
Azon általában semmi csodálkoznivaló nincs, hogy a fenti tényezők miatt eltérően látják a szakemberek, hogy milyen lesz a jövő, milyen ütemben nyernek teret a céges flottákban a plug-in hibrid vagy a teljesen elektromos autók. Ennek a hitvitának az az érdekessége, hogy még a múlt is bizonytalan. Vagyis ugyanazokból az értékesítési adatokból olyan következtetéseket is le lehet vonni, hogy megállt a terjedés, de olyat is, hogy éppen begyorsul. A magyarázat az, hogy tényleg vegyesek az adatok. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) havi adataiból az minden esetre kiemelhető, hogy a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése egy év alatt 13,5 százalékról 12,1 százalékra csökkent (idén júliusi adat), de az is, hogy a hibrid-elektromos autóké (HEV) viszont 25,5 százalékról 32 százalékra nőtt.
Egy kis geopolitika
Mi most tényleg a flottákra szeretnénk fókuszálni, de azért a geopolitikai feszültségek is erősek. Kína bevallottan az elektromos autók piacának meghódítására törekszik, 2019 és 2023 között majdnem a nyolcszorosára növelte az éves eladásait. Erre valamennyire mi magyarok is rácsatlakoztunk. Elsősorban az ázsiai akkumulátorklaszter megjelenése miatt nekünk sem mindegy, hogy mi lesz a jövő.
Mindenesetre a Nyugat nem hagyta szó nélkül a kínai nyomulást. Egyes államok, illetve államszövetségek védővámokat vezettek be, de még így sem olyan egyszerű a kínai munkaerő árából, a tömegtermelésből és az állami segítségekből fakadó iszonyatos költségelőnyt kezelnie a világnak. A folyamat legnagyobb vesztesei az európai, például a német autógyártók.
2024-ben az új elektromos személygépkocsik globális eladása meghaladhatja a 18 millió darabot. Nagyon nagy szám, mégis azt mondhatjuk, hogy az EV-k „ellenszélben” haladnak.
A magyar helyzet
Az elektromos hajtású járművek iránti kereslet hazánkban is folyamatosan nő. Az elektromos és a hibrid részarány külön-külön is emelkedik, de együtt már minden harmadik autó ilyen (jelentős hibrid dominanciával).
Magyarországon tényleg nagyon sok vállalat tért át plugin hibrid és/vagy elektromos hajtásra. A plugin hibrid megoldás előnye, hogy a vállalatok életében gyakran felmerülő rövidebb (városi) utakon tisztán elektromos hajtással is lehet haladni (például, ha a munkavállaló a lakhelye és a cég között közlekedik leginkább), de annak, akinek vidéki, külföldi kiküldetésre is kell mennie, vagy rendszeres futárfeladatai vannak, a hosszabb távokon a belsőégésű motor is rendelkezésre áll. Csakhogy az állam egy kicsit elkezdett kételkedni abban, hogy mennyire is szereti a hibrideket.
Miért vezetnek be ilyen autókat a cégek?
Az első és legfontosabb kérdés azonban a vállalati döntések megértéséhez, hogy egyáltalán miért döntenek a tisztább hajtás mellett?
- Sok vállalat valóban elkötelezetten zöldül, fontos neki az ESG, a CSR. Ha esetleg nem is őszinte a lelkesedés, inkább csak amolyan környezeti nyomás, például az anyavállalat vagy a befektetők által megkövetelt kényszer, a végeredmény szempontjából ez mindegy, a lényeg a flotta zöldülése.
- A második alighanem a pénzügyi szempont, bekerülési ár, lízinglehetőségek, működtetés. A zavaros, olykor akár visszaélésszerű benzinelszámolás helyett az ingyenes töltés (a cégnél) biztosítása és az áramszámla-hozzájárulás otthon jobban jöhet ki. Ez a pont inkább a tisztán elektromos autók esetében valódi előny, a hibrid cégautó elszámolási környezete akár bonyolultabb is lehet.
- A döntéseknél pozitívum lehet – bár éppen szigorodott – a zöld rendszámos parkolás, egy cél életében ugyanis a parkolás komoly költség is lehet.
- Szintén nagyon fontos döntési elem, hogy mennyi adót kell fizetni a cégautó után.
Egy hazai változás
Ennek a négyes előnyrendszernek az elemei, részben vagy egészben természetesen fennmaradnak, ugyanakkor éppen szeptember elsejétől történt egy fontos változás. Ha visszanézünk, 2016. január elejétől a plugin hibrid járművek a tisztán elektromos és hidrogén meghajtású gépjárművekkel megegyező mértékű kedvezményekben részesültek. A friss kormányzati illetékesek (ez az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium területe) szerint azonban a plugin hibridek működtetésénél nem jelentkezik olyan előny, ami miatt kedvezményezni kellene őket az átlagos, fosszilis üzemanyagot használó járművekhez képest.
Mindenesetre szeptember elsejétől a zöld rendszámot kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek kaphatják meg. A kevésbé környezetkímélő hibrid elektromos járművekre eddig kiadott zöld rendszámtáblákat legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni fehér alapszínű rendszámtáblára. A cserét a tulajdonosnak kell kezdeményezni. Ez tehát most egy kedvezőtlen változás a hibrideknek, de összességében az idő kerekét már aligha fordítjuk vissza.