homeicon Blog Az irodában is egyre fontosabb az energiahatékonyság

Az irodában is egyre fontosabb az energiahatékonyság

Amikor az áram ára gyors ütemben emelkedik, a cégek már nemcsak a klímavédelmi elkötelezettségük vagy a vezetők és az alkalmazottak jó érzése, de a pénztárcájuk miatt is energiatakarékosságra törekszenek. Hogyan érdemes hozzáfogni?

Ahogyan nincsen olyan szénakazal, amire még egy szál szalmát ne lehetne feltenni, úgy olyan cég sincsen, amelynek működését ne lehetne még energiatakarékosabbá tenni.

Legyen szó egy hatalmas gumigyárról vagy egy könyvelőirodáról, egészen biztos, hogy vannak olyan hatékonysági lépések, amelyekkel javítható az energiafelhasználás: egy jobb gép, papírmentes iroda, esetleg csak egy vezérelhető égő, energiatakarékos monitorok vagy anyagmozgató gépek, és még hosszasan sorolhatnánk.

Merjünk hatékonyak lenni!

Bármilyen vállalkozásunk is van, a legfontosabb a szemlélet, az elkötelezettség. Amennyiben egy cégvezető valóban hitelesen beszél az energiahatékonyságról, akkor a szemléletét könnyen átragaszthatja a többiekre.

Mire gondolunk? Egyre több cég fogalmazza meg azt, hogy mikroszinten zéró karbon célt tűz ki maga elé, tehát a kibocsátását ellensúlyozza valamilyen akcióval, például faültetéssel. Túlzás? Ma még valóban nem elterjedt metódus, mégis meghatározza a szemléletet. És van egy nagyon fontos pozitívuma: ahhoz, hogy valamit ellensúlyozni lehessen, meg kell mérni. Ha pedig készül egy energiaaudit, akkor nem pusztán azt látja a cég, hogy mennyi energiát használ, mennyi kibocsátásért felel, de azt is, hogy hol lehet jobban megfogni az energiát. (Még arra is van lehetőség, hogy ezt ingyenesen, vagy legalábbis nagyon kedvező áron elvégezze egy energiakereskedő társaság.)

Az energia drága

Az energiahatékonyság a költségek megfogásában is segít, és ez most egyre hangsúlyosabb, hiszen azokban az iparágakban, ahol az energia az összköltségen belül százalékban kétszámjegyű tételt jelent, a végtermék értékesítési árát olyan mértékben tudja szétzúzni az energia drágulása, hogy annak menedzselése létszükséglet.

Persze nem mindenki működtet drága kemencéket vagy egyéb nagyfogyasztó készülékeken múló gyártási folyamatokat, ugyanakkor ma már egy iroda üzemeltetése során is szignifikáns költséget jelent az energia igénybevétele.

Home office hosszabb távon

Az említett energiaaudit feltárja a gyenge pontokat, de a mostani blogbejegyzésünkben fókuszáljunk azokra a pontokra, amelyek jó eséllyel minden cég életében felmerülnek!

Például az irodára.

Hányan dolgozunk a cégnél, hosszabb távon hányan igényelnek irodai asztalt? Mennyire rotálódhat az igénybevétel? A home office bevezetése és megszokása után kell-e mindenkinek külön munkaállomás, asztal, szék, lámpa, számítógép, vagy valamilyen open office megközelítéssel elég néhány tárgyaló és annyi munkaállomás, ahol beosztható az egyszerre dolgozó kollégák számára az infrastruktúra?

Ha ugyanis elég a korábbi irodakapacitás fele, kétharmada, azzal jó eséllyel ennyi világítást, fűtést, irodahasználati energiát lehet megtakarítani.

Az apróságok

A legtöbb cég, legyen tanácsadó, könyvelő, filmgyártó, cukrászda vagy szerkesztőség, döntően villamosenergiát fogyaszt, a más energiaforrásokat használók (gáz, olaj) jellemzően inkább ipari vállalatok.

A vállalkozások energiaköltségének három fő eleme Magyarországon a fűtés, a világítás és a cégek (irodai, de olykor háztartási jellegű) gépei, például számítógépek, monitorok, nyomtatók, szkennerek, kávéfőzők, kenyérpirítók, hűtőgépek, italautomaták.

Nincs olyan gép, ahol az alkalmazottak viselkedésének kis változtatásaival ne lehetne eredményt elérni.

Ne pazaroljunk!

A legfontosabb általános tanács, hogy kerüljük az energia felesleges felhasználását ott, ahol arra tényleg nincsen szükség.

Az említett energiahatékonysági audit során feltárhatnak olyan elemeket, hogy hol van a cégnél hőszivárgás, hol vannak szigetelési problémák, milyen gépek fogyasztanak éjszaka, az iroda zárva tartása idején is áramot, és az is kiderülhet, hogy melyik irodai berendezésünknek rossz az energiahatékonysága.

Megtakarítás

Energiát spórolni a szemléletformálás miatt még akkor is megéri, ha az anyagi megtérülés nem olyan rövid távú. Most viszont, hogy magasabbak az energiaárak, lehet, hogy egy gyakran használt energiapazarló gép lecserélése sokkal hamarabb hoz pénzügyi hasznot.

Az elektromos autók esetén ismertek azok a töltők, amelyek az olcsóbb áram idején lépnek működésbe. Hogy ezek az éjszakai órák, amikor kevesebb az energiafelhasználás, vagy éppen nappaliak, amikor termelnek a megújuló kapacitások, változó lehet, de az elmúlt időszakban a kiegyenlítő áram ára szállt el a legjobban.

Vagyis, ha a céges fogyasztásunkat a legdrágább csúcsidőszakok felől el tudjuk tolni az esti és a kora reggeli órákba, azzal is jót teszünk a rendszernek, és magunknak is. Ez egy irodában kevésbé életszerű, de egy gyártóvállalatnál lehetnek olyan energiaigényes, ugyanakkor automatizált folyamatok, amelyekkel lehet játszani.

Programozás

A fűtés, hűtés programozása azonban a kisebb irodáknál is hasznos lehet; ha éjszaka hideg vagy meleg van, az kevésbé zavaró, de annál többet jelenthet az energiamérlegünkben és a számlában.

És ugye ott vannak a kisebb lépések.

  • Ha két óráig nem használunk egy tárgyalót, akkor kapcsoljuk le a lámpát!
  • Ha sokat használunk egy tárgyalót, akkor viszont cseréljük az égőket energiatakarékosra!
  • Ha mindenkinek szétküldtük e-mailben a közgyűlés napirendi pontjait, akkor mindenkinél ott lesz az okostelefonja, nem kell kinyomtatva a székekre is elhelyezni a programot.
  • Nincs idegesítőbb, mint egy szenzoros lámpa a vécében, amit használat közben karlóbálással kell újra működésbe hozni. A szenzorok abban viszont tényleg segítenek, hogy a felelőtlen és feledékeny kollégák ne hagyják feleslegesen égve a lámpákat.

Természetes segítség

Használjuk a természetet is! Régen az emberek úgy éltek, ahogyan azt a napfény engedte. Ezt már meghaladtuk, de a természetes fény ma is ideális a munkához. Aki behúzza a függönyt és felkapcsolja a lámpákat, az olyan, mint aki kávét és kólát iszik, de közben altatókat nyel.

A vámpírtáp

Végül egy furcsa kifejezésről is ejtsünk szót, a vámpírtápról. A cégek is tele vannak az úgynevezett „készenléti állapotban” is energiát fogyasztó eszközökkel. A konnektorban hagyott töltő vagy a standby üzemmódban alvó számítógép és nyomtató is ilyen vámpír- vagy más néven fantomfogyasztó. Van, amit körülményes lenne lekapcsolni a hálózatról, de ha más készülékeket a nap végén valóban kikapcsolunk, nem veszítünk el adatot, beállítást, de sok energiát spórolhatunk.

A leginkább azzal csökkenthetjük az energiaköltséget, ha a nap végén a lehető legtöbb eszközt kikapcsoljuk és kihúzzuk. Ez kis figyelmet igényel, de komoly összeget takaríthatunk meg vele.